01 lipca 2018

Niedziela z hafciarskim alfabetem - S/Ś


Dziś zapraszam na hafciarskie skojarzenia na literę S (a może nawet Ś):

SAMPLER - to z angielskiego "próbnik". W hafciarskim świecie to wzór zawierający próbkę cyfr lub liter (a najczęściej obu) oraz ornamentów. Zwykle są to wzory jednokolorowe. W mojej kolekcji znajduje się tylko jedna taka praca - sampler "Drzewo życia":


SoDa - koreńska firma produkująca bardzo kolorowe, wesołe wzory. Popularne są ich wzory ślubne, dziecięce i serie małych obrazków. Miałam przyjemność wyszyć kilka z nich - między innymi taki ślubny obrazek:


SKRÓTY - czasem na blogach czy grupach FB pojawiają się tajemnicze skróty dotyczące hafciarstwa. Przy okazji tego wpisu chciałabym rozszyfrować kilka z nich:
- SAL (Stitch A Long) - zabawa polegająca na wyszywaniu przez grupę osób tego samego wzoru lub wzoru o podobnej tematyce (np. wzory bożonarodzeniowe)
- RR (Round Robin) - kiedyś popularna zabawa na hafciarskich blogach, polegająca na wyszywaniu wspólnego obrazu. Więcej o RR pisałam TUTAJ.
- WIP (Work In Progress) - praca w trakcie tworzenia; oznacza się tak zdjęcia nieukończonych haftów, nad którymi obecnie się pracuje
- UFO (UnFinished Object) - o tym napiszę przy okazji litery U ;)
- DFEA (De Fil En Aiguille) - seria zielników projektowana przez Veronique Enginger
- HAED (Heaven And Earth Designs) - wzory produkowane przez firmę o tej samej nazwie. Więcej pisałam o nich TUTAJ.

SPIERALNE MAZAKI - przydatne jeśli ktoś kratkuje materiał. Lepiej kupić pisak, który bez problemu się spierze (np. firmy Prym), niż używać do tego zwykłego ołówka lub (o zgrozo!) długopisu. Naczytałam się dramatycznych wpisów na FB i naoglądałam zdjęć prac, z których taki ołówek czy inne - nieprzeznaczone do tego - pisadło nie sprało się, zostawiając brzydkie ślady. Szkoda czasu i pracy.

SZPATUŁKI DO NICI - alternatywa dla bobinek. Na takiej szpatułce mocuje się cały motek:


Mam kilka takich szpatułek, ale jeszcze ich nie używałam. Możliwe, że kiedyś zamocuję na nich motki nici metalicznych.

SUPEŁKI - na początku czy końcu nitki. W hafcie absolutnie niedopuszczalne! Po wyprasowaniu pracy supły mogą brzydko się uwypuklić i po prostu być widoczne na prawej stronie pracy. To również mój błąd z początków przygody z haftem. Obecnie używam metody pętelkowej lub tej -> zahaczanie nitki.

SKLEPY - część z Was pewnie wie, że nie mieszkam w Polsce. Z tego też powodu hafciarskie zakupy robię na brytyjskim eBay lub w tutejszych sklepach internetowych. Najczęściej kupuję tutaj:
- Lakeside Needlecraft
Willow Fabrics
- K@tZ XStitch

W stacjonarnych sklepach rzadko robię zakupy. W pasmanteriach internetowych jest dużo taniej. To dla mnie również kwestia wygody - zamawiam to, czego potrzebuję, bez wychodzenia z domu. Zwykle jest tak, że jeśli złożę zamówienie przed południem, to paczkę z hafciarskimi dobrociami dostaję już następnego dnia :)

ŚCIEGI OZDOBNE - jak sama nazwa wskazuje, służą one do ozdoby. Używam ich głównie w biscornu. Moja ulubiona projektantka tych małych cudeniek - Faby Reilly - dodaje je prawie do każdego swojego wzoru.
W irysowym biscornu widać dwa z nich - Diamond Eyelet stitch i Spider's Web stitch:


W ślubnym bisornu wykonałam Rhodes Heart stitch:


Teraz czekam na wasze skojarzenia :)


4 komentarze:

  1. Fajne skojarzenia, a pomysł ze skrótami super, bo o WIP czytam pierwszy raz:-)
    Z ołówkiem też miałam bolesną lekcję, ale naszczęście udało mi się haft uratować.
    Pozdrawiam cieplutko:-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Super skojarzenia. Skrotu WIP nie znałam , pozostałe kojarzyła. Ale fajnie ze je rozszyfrowalas ☺

    OdpowiedzUsuń
  3. Niestety,musisz ułożyć z tego alfabetu jedną wielką hafciarską księgę. Tyle wiedzy nie może zniknąć w internetowej chmurze.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za pozostawiony po sobie ślad :)