25 lutego 2018

Niedziela z hafciarskim alfabetem - A



AIDA - czyli tkanina do haftu wynaleziona i produkowana od końca XIXw. przez firmę Zweigart.
Jest to najpopularniejszy wybór jeśli chodzi o haft krzyżykowy liczony.

Aida to tkanina bawełniana (czasem z domieszkami), tkana w bloki o gęstym i równym splocie (4x4 nitki). Widać na niej wyraźne otwory na igłę, co ułatwia haft nawet początkującym. Jest równo tkana, więc taka sama ilość xxx w pionie i poziomie daje taki sam wymiar w cm. Niestety stawianie na niej 1/4 czy 3/4 krzyżyka jest trudniejsze niż na tkaninach evenweave (np. len).

Można ją znaleźć w różnych gęstościach i kolorach. Najpopularniejsze gęstości to 14ct, 16ct i 18ct, ale firma produkuje je od 6ct do 20ct.

Jest to - obok lnu tej samej firmy - moja ulubiona tkanina do haftu. Nie jest najtańsza, ale daje gwarancję jakości.

Najchętniej wyszywam na 16ct i 18ct, ale zdaża mi się czasem sięgnąć po najdrobniejszą Aidę - 20ct:


Zapraszam na moje posty:
- o gęstościach Aidy i o tym, jak obliczyć wielkość potrzebnego materiału -> KLIK
- o zahaczaniu (rozpoczynaniu) nitki na Aidzie -> KLIK
- o tym, jak równo stawiać krzyżyki na Aidzie -> KLIK

EDIT: Żadna kanwa nie jest Aidą! Aida to TYLKO ta tkanina wynaleziona przez Zweigart (ale produkowana także przez DMC i Permin of Copenhagen). Dziękuję Chaga :)

Do linkowania swoich postów z literką A w ramach zabawy "Niedziela z hafciarskim alfabetem" zapraszam osoby, które zapisały się u Kasi. Linkować można od dziś do jutra do 20.


8 komentarzy:

  1. To ja jakoś miałam o wiele więcej skojarzeń, ale myślałam nad nimi już od wczoraj :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aida była dla mnie najbardziej oczywistym wyborem ;) Następne posty będą bogatsze ;)

      Usuń
  2. O Aidzie nie pomyślałam, ale może dlatego ze to chce umieścić pod literką K jak kanwa :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Żadna kanwa nie jest Aidą. Aida jest odrębnym rodzajem płótna do haftu, tylko często błędnie źle klasyfikowana. Wynaleziona przez Zweigart, ale jest produkowana przez inne firmy tj. DMC, czy Permin of Copenhagen.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeśli kanwa to tylko Aida :)

    OdpowiedzUsuń
  5. niestety oryginalna aida pozostaje poza moim zasięgiem :(

    OdpowiedzUsuń
  6. Aida jednak nadal dominuje u mnie chociaż coraz bardziej podziwiam malowane przez Rosjanki różne kanwy

    OdpowiedzUsuń
  7. Szkoda, że linki już nie aktywne, ale całkowicie zapomniałam, że zabawa się rozpoczyna w ubiegłą niedzielę. Dodałam wpis z opóźnieniem, za co bardzo przepraszam.
    https://robotkiklaudii.blogspot.de/2018/02/124-niedziela-z-hafciarskim-alfabetem.html

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za pozostawiony po sobie ślad :)